استاد مصباح یزدی: اجازه بدهید روایتی از کتاب «الغیبة مرحوم نعمانى برایتان بخوانم. در جلد اول این کتاب صفحهى 296 حدیثى از فُضیل بن یسار است که از حضرت امام صادق(ع) نقل میکند، که فرمودند: «موقعى که قائم ما قیام بفرماید از جهل و نادانى و نابخردى مردم آن چنان با سختىهایى مواجه مىشود که حتى پیغمبراکرم(ص) هم با این سختىها مواجه نشد.» ـ حدیث معروفی است که شیعه و سنى نقل کردهاند که هیچ پیامبری به اندازهی پیغمبر اکرم(ص) اذیت نشد ـ امام صادق(ع) مىفرماید: «اذیتى که امام زمان(عج) از دست مردم زمان خودش خواهد دید، بیش از اذیتى است که پیغمبر از کفار قریش کشید.» ما تصور مىکنیم حضرت بقیهالله (عج) وقتى تشریف مىآورند در ظرف چند ساعت همه مشکلات حل شده و دنیا گلستان مىگردد و ایشان با هیچ مشکلى مواجه نخواهد شد. وقتی این را فضیل بن یسار از حضرت میشنود، تعجب میکند، و به حضرت میگوید: «یا بن رسولالله این دیگر چه مسألهاى است؟» در ادامه حضرت میفرماید: «علت این که حضرت ولیعصر (عج) بیشتر از زمان حضرت رسول(ص) رنج مىبرد، این است که پیغمبراکرم(ص) وقتى مبعوث شد بر مردمى که سنگ و چوب مىتراشیدند و مىپرستیدند، مبعوث شد. با چنین مردمى بحث کردن و قانع کردن آنها، به این که بت، خدا و قابل پرستش نیست کار مشکلى نبود، زیرا هر عاقلى مىفهمد سنگى که خودش آن را تراشیده این خدا نمىشود. حتی مىتوانستند امتحان کنند و از او یک چیزی بخواهند، وقتی نمىتوانست انجام دهد، باطل بودن آنها مشخص میشد. پیغمبر(ص) هر مشکلى داشت، با مردم دنیا پرستى بود که منافعشان را در خطر مىدیدند. و گرنه از نظر فکرى مشکلى نداشت. اثبات حقانیت خود و بطلان مذهب آنها راحت بود. اما وقتى امام دوازدهم ظهور مىفرماید با مردمى مواجه مىشوند که همه خودشان را عالم مىدانند. قرآن را به رأى خودشان تفسیر مىکنند و مىگویند:«قرائت ما از قرآن این است، آن چه شما مىگویید از قرآن نیست!» عدهای برای حضرت از قرآن استدلال میکنند و مىگویند: «این قرائت شماست و قرائت ما غیر از این است!» و حتی به این هم اکتفا نمىکنند، بلکه با امام زمان(عج) به بحث مىنشینند. مىگویند: «حرف شما و قرائت شما درست نیست، قرائت ما درست است!» در این زمان هر چه امام عصر(عج) دلیل بیاورد که این لفظ معنایش این میشود، در پاسخ به حضرت مىگویند: «بسیار خوب این قرائت شما است و قرائت ما غیر از این است. تو مىگویى قرآن مىفرماید: باید نماز خواند، روزه گرفت، حج رفت، جهاد کرد، احکام جزایى را باید اجرا کرد، دست دزد را باید برید، محارب را باید مجازات کرد، اینها همه قرائت شماست، اما قرائت ما غیر از این است، خدا کار بشر را به خودش واگذار کرده. گفته شما را هم قبول کنیم. تمدن و فرهنگ شما را هم قبول داریم هر تمدنى مىخواهید ایجاد کنید اما قرائت ما از اسلام این است!»
بر همین اساس است که امام معصوم(ع) فرمودهاند، زجری را که امام زمان(عج) از مردم دوران خودشان میبینند، بیشتر از آزار و اذیتی است که پیامبر خدا(ص) از جاهلان قریش دیدند.